söndag 5 december 2010

Neil Young och gitarrvideo

Låten ”The Needle and the Damage Done” finns med på Neil Youngs skiva Harvest i en liveversion. Själv gillar jag Neil ”a lot”, inte minst är han grym på gitarr vilket också gäller denna låten.

Med hjälp av följande video fick jag lite bättre begrepp om hur den spelas. Instruktören heter för övrigt Marty och här är hans hemsida för den som är intresserad.



Figuren i inledningen av låten, som börjar D – Dsus2/C, gillas skarpt. Här utförs den dock något annorlunda då även A# används som basnot i sista delen.

Låten sägs tydligen handla om Danny Whittens som var gitarrist i Crazy Horse och som dog av en överdos heroin.

Om någon undrar varför jag inte lägger in en video med originalet svarar jag att denna blogg fokuserar på gitarrspel och annat musicerande. Därför förmedlar jag i första hand tips för de som själva spelar - till exempel i form av utvalda videor som den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar