tisdag 30 november 2010

Träna upp gehöret med datorprogram

Att träna gehör genom övningar är något jag alltid försummat – har tyckt det varit för tråkigt helt enkelt. Har också resonerat att det följer med automatiskt medan utveckling sker på andra områden.

Har dock fått lära mig att det även behövs aktiv övning för att träna upp sitt gehör och att göra det med hjälp av ett datorprogram är förmodligen enklast och mest effektivt.

Om det är någon som känner sig i behov av detta vill jag rekommendera Trainear.com. På denna sida kan du gratis använda ett program som finns på sidan och du behöver inte ladda ned något.
  
Klicka på bilden för att se i originalstorlek
Programmet täcker de flesta moment som brukar användas för att träna upp gehöret: 
  • Lyssna på intron till kända melodier och sedan gissa mellan olika alternativ.
  • Bestämma om ett ackord är dur eller moll.
  • Lyssna efter rätt intervall.
  • Om ett antal toner spelas nedåt eller uppåt på klaviaturen.
  • Plus mycket annat som jag inte hunnit testa än.  
Själv spelar jag ofta efter noter när jag spelar piano, men det är alltid en fördel om det går ”att lyssna sig fram” till vad nästa ton är då det flyter på bättre och jag mer sällan spelar fel.

Med ett uppövat gehör kan du börja ta ut låtar, vilket så klart inte är så dumt. Improvisation är en annat område givetvis där man har mycket att vinna med bra gehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar