torsdag 30 december 2010

Musiklistor över året som gått

Jag får syn på listor i tidningar som summerar musikåret 2011. Jag ville inte vara sämre, men då jag tänkte tillbaka insåg jag att jag lyssnat väldigt lite till musik som gjorts under året.

Därför blir det en lista över musik som jag upptäckt under det gångna året och det kan lika väl röra sig om ett album från 1958 som en låt från 2011.

  • Roy Buchanan – gitarrist med epitetet ”The greatest unknown guitar player”.
  • Pete Molinaris ”I Don’t Like the Man I Am” har jag fortfarande inte kunnat smälta.
  • The Promise – kvarglömda låtar från Springsteen dyker upp från arkiven.
  • Tree With Roots – Bob Dylan bootleg från The Basement Tapes-eran.
  • The Saints – fantastisk punkrock från Australien.
  • Talking Heads: 77 – Gruppens debutalbum som sedermera skulle bli en klassiker.
  • The Allman Brothers Band – de tidiga albumen där Duane fortfarande är gitarrist.

Jag har förmodligen missat en del när jag nu försöker erinra mig musikupplevelserna så här på en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar