lördag 23 oktober 2010

Steinberg Grand förvandlar mitt digitala piano till en flygel

Har just installerat Steinberg Grand 2 på datorn och mitt Casio Privia PX-110 har förvandlats från ett digitalt piano till en Steinway & Sons flygel. Nästan i alla fall...

Jag var spänd på hur pianot skulle låta med Steinberg Grand och måste säga att jag är entusiastisk inför resultatet.   
Grundvyn i Grand 2
Det ingår två samplade pianon och sedan finns det så klart en massa funktioner. Det bästa av allt är vad som kallas ”Trues string release”, ”True Hammer release”, ”True sustain resonance”, ”Key Sound” och ”Damper pedal sound”. Det var en lång uppradning, men alla dessa saker handlar om att skapa ett verkligt realistisk ljud där det till exempel hörs hur instrumentet reagerar när man bankar på klaviaturen. Det kan förstås vara subtilare saker också…

Eftersom jag inte har någon högtalaranläggning får jag köra genom hörlurarna. Gillar egentligen inte ha sladdar omkring mig när jag spelar detta instrument med anor från 1700-talet, men ljudet är trots allt ganska grymt och det är inte riktigt läge att köpa en flygel just nu.

För att kunna ”uppgradera” ditt digitala piano med Steinberg Grand måste du ha midianslutning och två midikablar. Sedan kräver programmet en hel del RAM-minne. För att få ut allt av programmet bör du ha 1 GB. Och ifall du undrar behöver du inte ha Cubase utan programmet kan användas som ett så kallat ”stand-alone” (vilket innebär att du kan spela direkt, men däremot inte spara och redigera ljudet).  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar