fredag 29 oktober 2010

Öronbedövande repning

Två kompisar till mig brukar repa två gånger i veckan i en lokal i min närhet och igår kväll drog jag dit för att kolla vad de höll på med. Ett annat skäl var så klart att få sätta mig bakom trummorna och hänga gitarren över mig.

Trumspelet fick jag inte riktigt ihop måste sägas, behöver öva mer på koordinationen. Bland annat.

Att spela på en Les Paul inpluggad i en Line 6 förstärkare var däremot helt OK. Det är bara att inse att jag måste byta upp mig snart vad gäller elgitarrbiten.

För att kunna hänga med lite bättre nästa gång fick jag hemläxa. Har därför precis suttit och övat på hederliga hårdrockslåtar som ”We’re Not Gonna Take It” och ”Holy Diver”. Låtar som jag kanske inte spelar annars, men som är sköna gitarrlåtar faktiskt.

En liten "insikt" jag fick ut av studera dessa låtar var hur kromatiska övergångar blandas in i ackordbyten. Som i "Holy Diver" där en sekvens är (introt): C#5 - D#5 - E5.

Eller som i ”We’re Not Gonna Take It” där intro-sekvensen är: E5 - D#5 - C#5 - B5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar