onsdag 17 november 2010

I had too much to dream

En ny studie visar att dagdrömmar gör oss olyckliga. Somliga dagdrömmer hela 65 procent av deras vakna tid medan genomsnittet visade sig vara 47 procent enligt resultatet av den stora undersökningen som tidskriften Science gjort.

Visst torde detta stämma. Dagdrömmar står i förbindelse med strävan och förfalskade scenarior medan livskänslan är som starkast när vi befinner oss i nuet.

Själv hoppas jag komma ner på 70 procent. Haha.

Jag är inte värre än Sören Kierkegaard i alla fall: ”Jag indelar min tid på följande vis: halva tiden sover jag, halva tiden drömmer jag.” Kierkegaard är en dansk filosof för den som inte kände till det och citatet är från hans Antingen – eller som jag råkar ha ett ex av.

Det är sannerligen lätt att förflyttas bort dessa novemberdagar, fast pianospelande fungerar alltid som en närvaro-kick. Det är något speciellt med just detta instrument

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar