torsdag 28 april 2011

Spela in musik utan dyr utrustning

Tänkte bara ge några tips om hur man kan spela in musik utan att det behöver bli så dyrt ifråga om utrustning. Det kommer så klart inte bli superproffsigt resultat, men det duger förmodligen om du inte har alltför höga krav.
Till och börja med använder jag en USB-mikrofon. Det  kan inte bli enklare och inte billigare heller förmodligen. Min mikrofon är en Samsung CO1U och kostade strax under tusenlappen då jag köpte den.
Allt som behöver göras är att koppla den till ett USB-uttag. Har du ljudkort är det bra, men det funkar utan också.
Jag fick inte med något mikrofonstativ, vilket jag åtgärdade på ett högst hemmagjort sätt: Jag klippte ur botten på ett en russinburk i plats som jag trär ned mikrofonen i och sedan står burken med locket nedåt. Sedan behövs såklart ett litet hål till någonstans för att sladden ska komma ut (önskade jag hade en kamera så jag kunde fota min innovation).
När du väl har fixat en mik behöver du också ett musikprogram med vilket du kan spela in musik på och redigera. Här använder jag Steinberg WaveLab. Vet inte vad det kostar, jag råkade hitta det på Torrent-bibblan.
För att få det att bli ljud behöver du eventuellt fixa lite med inställningarna: i WaveLab är det Options -> Preferences som gäller. För dummies: för att börja spela in, välj: File -> New -> Wave. Tryck sedan på de röda ”Record-knappen”.
Vill du sedan få ut din inspelning på CD klarar programmet att omkoda till mp3 (tänk på att en CD klara max 16 bit).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar